02.03.2021 - Wtorek
Szanowni Państwo!
Zacznijmy dzisiaj od zagadek „O jakim zwierzęciu mówię?” Rodzic opowiada dziecku o wybranym mieszkańcu sawanny (słoń, lew, żyrafa, gepard, bawół, hipopotam, zebra, antylopa), a zadaniem dziecka jest podanie jego nazwy. Później role się odwracają. Zwracamy uwagę, aby dziecko odpowiadając na pytanie posługiwało się właściwą forma miejscownika.
Po wysiłku umysłowym czas na kilka zabaw ruchowych (opis w propozycjach z 01.03.2021r.).
Teraz zajmiemy się matematyką i będziemy doskonalić umiejętność przeliczania z wykorzystaniem liczmanów przedstawiających afrykańskie zwierzęta.
- Rodzic gromadzi w 4 obręczach (np. wykonanych ze sznurka lub włóczki) różną liczbę obrazków zwierząt (dla 4- latków od jednego do czterech, dla 5-latków w zakresie 8). Dziecko liczy obrazki i układa pod obręczą odpowiednią liczbę klocków.
- Dziecko dokłada do obręczy tyle obrazków zwierząt, aby w każdej było ich po równo. Przelicza obrazki jeszcze raz i układa pod nimi odpowiednią liczbę klocków oraz określa ile obrazków dołożyło.
- Dziecko dostrzega rytm w ciągu obrazków ułożonych przez rodzica i go kontynuuje do wyczerpania obrazków np. słoń, zebra, lew, słoń, zebra, lew… (4-l), hipopotam, hipopotam, słoń, lew, lew, hipopotam, hipopotam, słoń, lew, lew… (5-l).
- Rodzic przyporządkowuje zwierzętom określone figury geometryczne: słoń- prostokąt, hipopotam- kwadrat, zebra- koło, lew- trójkąt. Układa wzór złożony z figur geometrycznych, np. trójkąt, trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt, prostokąt. Zadaniem dziecka jest ułożenie pod spodem odpowiednich obrazków zwierząt: lew, lew, zebra, hipopotam, słoń, słoń.
W ramach przerwy przed kolejnym zajęciem zapraszamy do zabawy ruchowo - naśladowczej„Jestem…”. Dziecko naśladuje ruchy i odgłosy zwierząt, których nazwy podał rodzic.
Teraz trochę podziałamy plastycznie i postaramy się pokazać jak wygląda sawanna o zachodzie słońca.
Potrzebne będą: biały karton w formacie A4 lub najlepiej A3, pędzel, kubek z wodą, farby plakatowe (czerwona, pomarańczowa i żółta), czarny karton do samodzielnego wycięcia dodatkowych elementów, klej, nożyczki oraz szablony zwierząt- rozmiar wydruku należy dostosować do wielkości białej kartki (lew, słoń, żyrafa).
https://eduzabawy.com/wp-content/uploads/2018/03/afrykanskie1-1.jpg
https://eduzabawy.com/wp-content/uploads/2018/03/ElephantSilhouette2.jpg
https://eduzabawy.com/wp-content/uploads/2018/03/Giraffe-Silhouette-3.jpg
Zaczynamy od pomalowania białego kartonu farbami, następnie czekamy aż wyschnie. Wycinamy szablony zwierząt i ewentualnie dodatkowe elementy z czarnego kartonu (np. drzewo, trawę) i naklejamy na kolorowe tło. Afrykański pejzaż gotowy. Już sobie wyobrażamy jakie piękne prace powstaną J
Na koniec dnia poświęćmy jeszcze trochę czasu na podpatrywanie dzikich zwierząt, które zamieszkują nie tylko afrykańską sawannę. Dzieci znów mają okazję do sprawdzenia umiejętności ich rozpoznawania i nazywania.
https://www.youtube.com/watch?v=MlZr2NTt-gM
Przed snem proponujemy powrót do wierszy D. Wawiłow, które potrafią poprawić nastrój.
http://gabriellas.prv.pl/D.Wawilow/Czego_mi_sie_chce_D.Wawilow.html
http://gabriellas.prv.pl/D.Wawilow/Kaluzysci_D.Wawilow.html
http://gabriellas.prv.pl/D.Wawilow/Zapach_czekolady_D.Wawilow.html
http://gabriellas.prv.pl/D.Wawilow/Niewidzialna_plastelina_D.Wawilow.html
Życzymy udanej zabawy!
Małgorzata Grabarczyk, Joanna Michalak