02.03.2021 - Wtorek
Witajcie Kochane Przedszkolaki. Zapraszamy Was na kolejną porcję zabaw i zadań.
„Szlaczki” – rysowanie ołówkiem elementów literopodobnych - przygotowanie dzieci do nauki pisania.
„Ciepło - zimno” - zabawa wdrażająca do przestrzeganie reguł zabawy.
Dziecko odwraca się lub wychodzi z pokoju, rodzic chowa zabawkę. Po powrocie dziecko szuka zabawki za pomocą instrukcji słownej: mróz – bardzo daleko od zabawki, zimno - daleko, ciepło – blisko zabawki, gorąco – bardzo blisko zabawki.
„Co jest ciepłe a co zimne?” – zabawa słowna rozwijająca umiejętności logicznego myślenia u dzieci i szybkiej reakcji na określone sygnały.
Dziecko wymienia przedmioty, które kojarzą się z ciepłem i zimnem. Następnie rodzic mówi dowolny wyraz, jeśli kojarzy się z ciepłem dziecko klaszcze nad głową, kiedy z zimnem – uderza dłońmi o podłogę.
Poranne zabawy ruchowe (zabawy opisane 01.03.2021r.).
„Żegnaj zimo” – słuchanie inscenizacji. Rodzic czyta inscenizację jednocześnie pokazując wydarzenia za pomocą sylwet dziewczynki i bałwana.
Wypowiedzi dzieci na temat inscenizacji.
- Kto występował w inscenizacji?
- Kto to jest narrator?
- O czym opowiadała inscenizacja?
- Jak zmieniała się pogoda?
- Co działo się z bałwankiem?
„Wiosenny wietrzyk” – zabawa ruchowa.
Rodzic rozrzuca na dywanie paski białego papieru. Dziecko porusza się w rytm tamburyna (ulubionej muzyki), na głośniejsze uderzenie (dźwięk) podnosi pasek z podłogi. Zabawę powtarzamy, aż dziecko będzie miało 8 pasków.
Dziecko siadają na dywanie i przelicza paski.
„Basia i bałwanek” – utrwalenie pojęć: zdanie, wyraz.
Układanie zdań. Dziecko buduje zdania z wyrazami i układa je z pasków papieru, każdy pasek to wyraz.
Basia, bałwanek, zima, wiosna.
Przeliczanie wyrazów w zdaniach.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w parach z przyborem, kształtujących ogólną sprawność fizyczną.
Przybory: woreczek gimnastyczny, kolorowe kartki.
Część wstępna:
Zabawa z kolorowymi kartkami.
Rodzic podnosi czerwoną kartkę – ćwiczący wykonuje bieg w miejscu, żółtą kartkę – wykonuje pajacyki, niebieską kartkę – wykonuje leżenie tyłem, brązowa – przemieszcza się na czworakach. Czas zabawy około 2 minuty.
Część główna:
Dziecko i rodzic (rodzeństwo) stają w parze. Jeśli dziecko ćwiczy z rodzicem, rodzic może uklęknąć, aby jego plecy i plecy dziecka były na podobnej wysokości.
W parach plecami do siebie chwyt za dłonie w dole:
ruch: wznos ramion bokiem w górę, następnie opust ramion bokiem w dół.
W parach plecami do siebie chwyt za dłonie, ramiona w bok:
ruch: dzieci wykonują niezbyt obszerne krążenia ramion jedna osoba w przód, druga w tył, następnie zmiana kierunku
W parach plecami do siebie chwyt za dłonie, ramiona w bok:
ruch: skłony tułowia w bok, plecy proste przylegają do pleców współćwiczącego.
W parach plecami do siebie w odległości około 30 cm:
ruch: dzieci w parach wykonują skręt tułowia w swoją prawą stronę, stopy pozostają w miejscu, klaśnięcie w dłonie osoby współćwiczącej, następnie skręt tułowia w lewą stronę, klaśnięcie w dłonie, ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
W siadzie rozkrocznym twarzą do siebie, stopy oparte o stopy dziecka z pary. Osoby ćwiczące chwytają się za dłonie i wykonują krążenia tułowia. Zmiana kierunku krążenia tułowia.
- Ćwiczenie z woreczkiem gimnastycznym: dziecko w siadzie skrzyżnym, plecy proste, dłonie splecione ramiona tworzą koło, drugie dziecko (rodzic) w siadzie o nogach ugiętych twarzą do dziecka chwyta stopami woreczek i stara się przełożyć woreczek przez koło, zrobione z ramion dziecka, powtarza ćwiczenie 6 razy, zmiana w parze.
- Ćwiczenie jak wyżej tylko woreczek chwytamy raz prawa raz lewą stopą, powtarzamy po 5 razy na stopę, zmiana w parach.
- Dziecko wykonuje leżenie tyłem, na brzuchu kładziemy woreczek gimnastyczny, drugie dziecko (rodzic) w siadzie klęcznym na wysokości klatki piersiowej dziecka. Dziecko wykonuje wdech z jednoczesnym wciągnięciem brzucha, woreczek chowa się poniżej klatki piersiowej, a następnie wydech z uwypukleniem brzucha i wypchnięcie woreczka ku górze, rodzic sprawdza, czy ćwiczenie jest prawidłowo wykonywane. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie następnie zmiana w parach.
Część końcowa:
„Gotowanie mikstury” – zabawa ruchowa. Dziecko i rodzic na zmianę podają po dwa składniki mikstury, po ich podaniu rodzic wypowiada słowa: "kotle zmieszaj się", dziecko obraca się wokół własnej osi, a po zatrzymaniu wymienia kolejno "włożone" składniki do kotła. Ponownie dziecko i rodzic wymieniają kolejne składniki mikstury, rodzic powtarza "kotle zmieszaj się, a dziecko po obrocie wymienia składniki z pierwszej i drugiej rundy.
„Marcowy kalendarz pogody” – zapis pogody jaka jest kolejnego dnia - Uczenie systematyczności, poprzez codzienne uzupełnianie kalendarza pogody.
„Jaką pogodę lubi bałwanek?” – rodzaje marcowej pogody.
- Utrwalenie rodzajów pogody występujących w marcu.
Wysłuchanie zagadki Bożeny Szuchalskiej. Rozmowa na temat marcowej pogody.
W marcu jak w garncu - pogoda się zmienia, wszystkim bałwankom smutno jest.
Gdy deszcz i ciepło mówią do widzenia. Jaką pogodę chciałyby mieć?
„Bałwanki” – dodawanie i odejmowanie w zakresie 8. Utrwalenie znaków matematycznych: +, – , =, <,>. Liczenie bałwanków małych i dużych. Układanie przez dzieci zadań o bałwankach. Zapis działań matematycznych.
Po wykonaniu zadań zapraszamy do obejrzenia "Domowego Przedszkola", odcinek "W marcu jak w garncu".
https://www.youtube.com/watch?v=Uae_R-0UZAw
Pozdrawiamy
Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz