01.03.2021 - Poniedziałek
Nasz temat na dziś: „Poznanie litery Ł, ł jak łyżwy ”.
Zabawa z ruchem na dobry początek „Poranne rozruszanie naszego ciała”:
1. Lekki rozkrok. Na raz - swobodne skłony w przód, ręce zwisają swobodnie. Na dwa - przejście do pozycji stojącej, ręce opuszczone wzdłuż tułowia.
2. Dziecko w parze z rodzicem lub rodzeństwem. Twarzami do siebie w odległości na wyciągnięcie ręki. Wykonują na zmianę przysiady, ręce wyciągnięte na boki.
3. Leżenie na plecach. Powolne wciąganie powietrza nosem, następnie wypuszczanie go ustami.
Rozmowa kierowana na temat opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Ł jak ławka”.
Jakie nazwy na ł poznał Atlas?
Czy spodobała się mu ta litera?
Czy to była ostatnia litera alfabetu?
Zabawa ruchowa – „złap głoskę” – rozkładamy na podłodze ilustracje, dziecko porusza się w rytm ulubionego utworu muzycznego, podczas przerwy w muzyce podnosi obrazek z nazwą rzeczy kończącej się głoską ł, rozpoczynająca się głoską ł lub miejącą w środku głoskę ł.
Analiza i synteza słuchowa słowa podstawowego – łyżwy. Wybrzmiewanie sylab i głosek.
Dzieci:
- dzielą słowo łyżwy na sylaby, określają z ilu sylab się składa;
- dzielą słowo łyżwy na głoski;
- przeliczają z ilu głosek się składa;
- określają położenie głoski ł w słowie (na początku słowa);
- podają słowa z głoską ł w:
- nagłosie (czyli na początku słowa: łóżko, łopata, ławka…);
- śródgłosie (w środku sowa np.: półka głowa, igła….);
- wygłosie (na końcu słowa np.: stół, dół, kanał…).
Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „łyżwy”. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego „łyżwy”.
Dzieci:
- układają wyraz z liter drukowanych, następnie pisanych (Załącznik Alfabet – wysłany na adresy mailowe Państwa w dniu 10.11.2020r.)
- układają schemat wyrazu z białych kartoników – jeden kartonik pod jedną literą, przeliczają kartoniki, określają z ilu liter składa się wyraz;
- układają schemat wyrazu z kolorowych cegiełek – niebieska to spółgłoska, czerwona samogłoska, określają z ilu spółgłosek, a ilu samogłosek składa się wyraz listy.
Cegiełki – kartoniki w kształcie prostokąta wytnijcie z białego, niebieskiego i czerwonego kartonu.
Pokaz litery małej i wielkiej drukowanej i pisanej– omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina…
Układanie słów na literę ł z pociętych wcześniej liter (przykłady: łopata, łyżka, łodyga, łuk, ławka, łasica łyżwy , łoś, łódka, łóżko).
Zabawa graficzna – litera „ Ł, ł”- demonstracja pisowni litery - pomocne będą czerwone strzałki.
A teraz spróbujcie sami lub z rodzicami, rodzeństwem ułożyć literę Ł z własnego ciała.
Praca plastyczna – "Łyżwy". Będą wam potrzebne: klej, nożyczki, sznurek lub wełna, patyczek laryngologiczny lub słomka, kredki lub mazaki. Po wykonanej pracy poproszę o przyniesienie jej do przedszkola abyśmy mogli wywiesić je na wystawie uszykowanej na Wasze prace plastyczne.
Wyciszenia organizmu zapraszamy do obejrzenia bajki pt. „Bajka na zły humor”.
https://www.youtube.com/watch?v=wU-n5vTwONo
Bajka na zły humor jest relaksującą opowieścią, która pomoże wprowadzić dziecko w stan odprężenia. Dzięki temu poradzi ono sobie lepiej z odczuwanymi emocjami. Po obejrzeniu zapraszamy do wykonania ilustracji.
Zabawa ruchowa– „Na ziemi zostaje” https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Zabawa „ Skupienie” - ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej: Rysowanie leniwej „ósemki”. Poproś dziecko, aby rysowało kształt „ósemki” w powietrzu z wyciągniętym kciukiem przed sobą lub na kartce bez odrywania ręki.
Zagadka słowna:
Jaka to para
umie w zgodzie
Tańczyć i skakać
tylko na lodzie? ( łyżwy).
„Jak to było?” układanie historyjki obrazkowej, opowiedzenie jej ze zwróceniem uwagi na kolejność zdarzeń.
Miłej zabawy
Monika Garbarczyk, Monika Grzelak
Język angielski
Podczas dzisiejszych zajęć pobawimy się z ulubionymi kolorami i przy okazji utrwalimy ich nazwy. Zapraszam do wysłuchania piosenki pt. „What’s your favorite color?
https://supersimple.com/song/whats-your-favorite-color/
Zobaczmy teraz jak z kolorami bawią się Tobee and Caitie.
https://supersimple.com/sing-along-with-tobee/whats-your-favorite-color/
Teraz z pewnością już wszystkie dzieci odpowiedzą na pytanie: What’s your favorite color?
(Jaki jest Twój ulubiony kolor?) i spróbują zadać takie samo pytanie rodzicom lub starszemu rodzeństwu.
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Życzę udanej zabawy!
Joanna Michalak