01.03.2021 - Poniedziałek
Dzień dobry,
Kolejny raz spotykamy się na zajęciach w formie zdalnej, w tym tygodniu nasze aktywności będą zawiązane z zaczynającym się właśnie miesiącem marcem. Zapraszamy.
„Pada deszczyk” - zabawa do tekstu Bożeny Szuchalskiej. Zabawa ma na celu wytworzenie miłego i radosnego nastroju. Wykonanie masażyku na plecach dziecka.
Pada deszczyk mały, duży. (rodzice stukają opuszkami palców po plecach dziecka, najpierwdelikatnie, później trochę mocniej)
Dzieci skaczą po kałuży. (uderzanie całymi dłońmi)
Rozchlapują wodę wkoło. (gładzenie całymi dłońmi od środka pleców na zewnątrz)
Teraz wszystkim jest wesoło. (rysowanie uśmiechniętej buźki)
Zabawę można powtórzyć zamieniając się rolami.
„Parasol” - wdrażanie do precyzyjnego rysowania po linii.
Prowadzenie linii po śladzie, dorysowywanie elementów marcowej pogody według własnego pomysłu.
Poranne zabawy ruchowe:
Marsz w różnych kierunkach.
„Wiatraczki” – dziecko wykonuje obroty wokół własnej osi w prawą i lewą stronę.
„Wiatr i wietrzyk” – dziecko – drzewo, stoi w niewielkim rozkroku, ręce trzym w górze. Rodzic mówi polecenia, a dziecko wykonuje.
Wieje lekki wiaterek i porusza tylko bardzo cienkie gałązki – dziecko porusza tylko paluszkami. Zaczyna wiać wiatr i porusza gałęzie – wykonuje ruchy rąk w prawo i w lewo. Wietrzysko wieje i porusza całe drzewa – dziecko poruszają się całe. (należy zwrócić uwagę, aby nie odrywało nóg od podłogi). Wiatr robi się coraz mniejszy...
„Wiersz o dwunastu miesiącach” – słuchanie wiersza.
Kiedy Nowy Rok witamy
to miesiące odliczamy:
Styczeń chłodem wszystkich studzi
las, zwierzęta oraz ludzi.
Luty mrozem jest podkuty,
trzeba nosić ciepłe buty.
Marzec miesza w garncu pogody,
czasami jest słońce, czasami chłody.
Kwiecień na drzewach liście rozwija,
gdy ciepła wiosna temu sprzyja.
Maj to miesiąc jest wzorowy
świat się staje kolorowy.
Czerwiec w ciepłych barwach chodzi,
bo wakacji czas nadchodzi.
Lipiec słońcem pięknym nęci,
by do ruchu nas zachęcić.
Sierpień kosz owoców wnosi,
byśmy wszyscy byli zdrowsi.
Wrzesień - już wakacji minął czas,
więc przedszkole wita nas!
Październik w kolorowych liściach hasa
i do parku nas zaprasza.
Listopad gubi liście z drzew,
wieje wiatr i pada deszcz.
Grudzień wita nas Świętami,
a Mikołaj prezentami.
Rozmowa na temat wiersza:
- Jaki jest teraz miesiąc?
- Co się dzieje w poszczególnych miesiącach?
- W jakim miesiącu się urodziliście?
„Miesiące” – nauka miesięcy.
Pokaz ściennego kalendarza miesięcznego. Rodzic mówi kolejne miesiące, pokazując w kalendarzu.
- Ile miesięcy ma rok?
Nauka na pamięć miesięcy.
„W marcu jak w garncu” – wyjaśnienie przysłowia na podstawie ilustracji.
„Zgadnij jaka jest pogoda” – zabawa dydaktyczna. Na dywanie rozłożone są symbole pogody. Dziecko zamykają oczy, rodzic wkłada kartkę z jednym symbolem pogody do garnka. Zadaniem dziecka jest odgadnąć pogodę, której brakuje.
Można wkładać dwie czy trzy kartki z symbolami pogody.
„Marcowy kalendarz pogody” – prowadzenie tygodniowego zapisu pogody. Zapoznanie dziecka z prowadzeniem kalendarza pogody. Przypomnienie oznaczeń - symboli pogody.
Zapis pogody w danym dniu i systematyczne prowadzenie kalendarza przez kolejne dni tygodnia.
Chętnie zobaczymy na koniec tygodnia zapisane wyniki obserwacji pogody.
„Deszcz” – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Joanny Myślińskiej.
Ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: kap, chlap.
Już się niebo chmurzy,
słoneczko nie świeci, zaraz zacznie padać – schowajcie się dzieci!
Kapie deszczyk kapie,
kap, kap, kapu, kap
po ubranku chlapie,
chlap, chlap, chlapu, chlap.
Chmury wiatr przegonił
kiedy zaczął wiać
tęczę nam odsłonił –
i już chce się śmiać.
Kapie deszczyk kapie,
kap, kap, kapu, kap
po ubranku chlapie,
chlap, chlap, chlapu, chlap.
„Deszczowa muzyka” - improwizacje na instrumentach perkusyjnych z wykorzystaniem wiersza „Deszcz” Joanny Myślińskiej.
Wyzwalanie radości z możliwości tworzenia muzyki. Dziecko wybierają sobie dowolny instrument i gra – tworząc deszczową muzykę według własnego pomysłu. Instrumenty mogą być zastąpione pokrywkami, garnkiem, miską, plastikowymi butelkami.
Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz
Język angielski
Podczas dzisiejszych zajęć sprawdzimy czy wszystkie dzieci potrafią przeliczać w zakresie 10, ale również spróbujemy przeliczać wspak. Zapraszam do zabawy przy piosence pt. „10 Little Fire Trucks”.
https://supersimple.com/song/ten-little-fire-trucks-carls-car-wash/
Zachęcam dzieci do samodzielnego wykonania liczmanów inspirowanych piosenką i ćwiczenia przeliczania, zwłaszcza wspak (6-l).
https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2008/04/samochody_woz_strazacki.gif
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Życzę dobrej zabawy!
Joanna Michalak